0 نظر

همگام با صدور گواهینامه ایزو، از جمله ایزو 9001، باید سازمان یا شرکت خود را آماده ی تغییراتی کنید.

هدف از استاندارد ایزو 9001

یکی از اصلی ترین اهداف استاندارد ایزو 9001 ارتقا الزامات برای رسیدگی به تغییرات در سیستم مدیریت کیفیت و فرآیندهای مربوط به آن است.

الزامات ISO 9001 پایه ی قوی برای یک سیستم مدیریتی کسب و کار است که از جهات استراتژیک سازمانی پشتیبانی می کند.

هنگامی که سازمان چارجوب و اشخاص مورد اعتماد خود را شناسایی کرده و الزامات مرتبط با آن ها را مشخص می کند، فرآیندهایی که از این پیوند پشتیبانی می نمایند، وارد دستور کار خواهند شد و تغییرات به شکل مولفه های فزاینده ای اعمال می گردند.

پس از مشخص شدن فرآیندها، سازمان باید خطر و فرصت های مرتبط با این فرآیندها را شناسایی کند. برای دستیابی به مزایای مرتبط با تعیین ریسک ها و فرصت های محتمل تغییراتی لازم خواهد بود.

این تغییرات می توان به هر بخشی از روند، مانند ورودی ها، منابع، افراد، فعالیت ها، کنترل ها، اندازه گیری ها، خروجی ها و … مربوط باشد.

تغییرات لازم الاجرا در نظر گرفته شده برای سازمان مفید خواهند بود و نیاز است که به طور کامل توسط سازمان به اجرا دربیایند.

علاوه بر این، توجه به خطرات و فرصت های جدید معرفی شده باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

الزامات استاندارد ایزو 9001

الزامات استاندارد ایزو 9001

 

عوامل متعددی وجود دارد که می توانند باعث تغییر در سیستم مدیریت کیفیت شوند، از جمله:

– بازخورد مشتری
– شکایت مشتری
– شکست محصول و خدمات
– بازخورد کارکنان و سایر طرف های ذینفع
– نوآوری
– تعیین ریسک
– مشخص کردن فرصت ها
– نتایج حسابرسی داخلی یا خارجی
– نتایج بررسی مدیریت
– عدم انطباق شناسایی
– فرصت های شناسایی شده برای بهبود

برای دستیابی به مزایای مرتبط با تغییرات، سازمان باید انواع تغییراتی را که ممکن است رخ دهد، در نظر بگیرد. به عنوان مثال این تغییرات را می توان در فرآیندها، اطلاعات مستند شده، ابزار و تجهیزات و مدیریت دنبال کرد.

مدیریت و کنترل این تغییرات در یک سیستم مدیریت کیفیت سازمانی ضروری است.

الزامات تغییراتی که در آخرین نسخه ی ISO 9001 آورده شده است، به شرح زیر می باشند:

برنامه ریزی تغییرات

وقتی سازمان نیاز به تغییر سیستم مدیریت کیفیت دارد، این تغییرات باید به طور برنامه ریزی شده ای به انجام برسند.

مثال ها:

– تغییر به یک فرآیند (ورودی ها، فعالیت ها، خروجی ها، کنترل ها، اندازه گیری ها، منابع، اطلاعات، مسئولیت ها، رویه ها و…)
– تغییر در ارتباط با ارائه دهندگان خارجی
– تغییر در ارتباط با مشتریان
– توسعه اطلاعات ثبت شده
– بهبود شایستگی کارکنان

برنامه ریزی و کنترل عملیاتی

سازمان باید تغییرات برنامه ریزی شده را بررسی کرده و پیامدهای تغییرات ناخواسته را نیز مورد سنجش و آنالیز قرار دهد. در صورت لزوم اقدامات لازم را برای جلوگیری یا کاهش اثرات نامطلوب به انجام برساند.

مثال ها:

– بازرسی اضافی
– هدایت یک فرایند به فرایند دیگر
تغییرات طراحی و توسعه

در طول طراحی و توسعه، تغییرات شناسایی شده باید بازبینی و کنترل شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ اثری منطبق بر محصول یا سرویس خارج از محدوده ی تعریف شده قرار نگرفته است.

مثال:

– تغییر در ارتباط با زنجیره عرضه

کنترل تغییرات

این سازمان باید تغییراتی را برای تامین محصولات یا خدمات انجام دهد تا در صورت نیاز به اطمینان از انطباق مستمر با الزامات، برسد.

مثال ها:

– اجرای فرآیند جدید
– تغییر اطلاعات ثبت شده

نکات قابل توجه

قبل از ایجاد تغییرات، سازمان باید در مورد چگونگی مقابله با پیامدهای ناخواسته تغییرات آمادگی داشته باشد. پس از انجام تغییرات، سازمان باید تغییر را برای تعیین اثربخشی آن و شناسایی خطرات و فرصت های اضافی نظارت کند و از ریسک های جدی جلوگیری به عمل بیاورد.

توجه داشته باشید که این توصیه ها لزوما برای هر نوع سازمان و هر نوع تغییری قابل اجرا نیستند.

اولویت بندی

برخی از تغییرات باید با دقت مدیریت شود، در حالی که دیگران ممکن است انعطاف پذیرتر و نیازی به اقدام اضافی رسمی نداشته باشند. برای انجام این کار، سازمان باید یک روش شناختی را برای اولویت بندی تغییرات مدیریتی در نظر بگیرد.

برای تعیین اولویت سازمان باید یک روش را مبتنی بر مراحل زیر در نظر بگیرد:

– ارزیابی ریسک (به عنوان مثال پیامدهای تغییر)
– تاثیر بر مشتریان
– تاثیر بر احزاب مربوطه
– تاثیر بر اهداف کیفیت

به اشتراک گذاشتن این مطلب
منبع: