اخیرا در ایالت میشیگان آمریکا قانونی وضع شده است که به کمپانی ها اجازه ی آزمایش خودروهای خودران بدون فرمان در معابر عمومی می دهد.

بسیاری از شرکت های خودروسازی در حال تست خودروهای خودران و بدون راننده هستند اما برای جلوگیری از بروز حوادث،  یک راننده آماده در این خودروها حضور دارد.

در حال حاضر لایحه ای قانونی در میشیگان برای تردد خودروهای بدون راننده ارائه شده است. این لایحه قانونی به عنوان یک اقدام برای توسعه اقتصادی و حفظ و جذب مشاغل تحقیقاتی در دولت ارائه شده است.

بر اساس قانون تصویب شده در ایالت میشیگان، خودروهای تمام خودرانِ بدون فرمان از این پس در معابر عمومی این ایالت مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. تصویب این قانون را می توان به عنوان یک حرکت کلیدی برای حفظ جایگاه این ایالت به عنوان قطب تولید خودرو در آمریکا  دانست. ریک اسنایدر، فرماندار میشیگان، در این باره گفته است:

ما دنیا را به حرکت در آوردیم و حالا باید در روند تغییر صنعت خودروسازی پیشرو باشیم.

کمیته توسعه اقتصادی مجلس سنا گفت: با حمایت هر دو حزب تصویب این لایحه و قانونی شدن آن نسبتا آسان خواهد شد.

مایک کاول سناتور جمهوری خواه اظهار کرد:

من می خواهم مطمئن شوم که توسعه و تحقیق در صنعت خودرو و میزان پیشرفت در این صنعت همیشه ادامه داشته باشد.

 

خودروهای خودران بدون فرمان
خودروهای خودران بدون فرمان

کاول گفت: هیچ قانون فدرالی برای منع تردد این اتومبیل ها وجود ندارد، ولی در حال حاضر  در هر ایالت نیاز به راننده ای پشت فرمان احساس می شود. قانون در میشیگان نیز کاملا مشخص است. اگر تردد هر اتومبیل بدون راننده و خودکار منجر به حادثه و تصادف شود، مسئولیت آن با خودروساز و تامین کنندگان آن خواهد بود.

چند شرکت عمده کار بر روی تکنولوژی ماشین بدون راننده را شروع کرده اند که از آن جمله می توان به شرکت گوگل اشاره کرد. در اوایل این ماه نیز شرکت خودروسازی فورد پیش بینی کرد تا پنج سال آینده می تواند دست به تولید انبوه ماشین های بدون راننده، بدون فرمان و حتی بدون پدال ترمز و گاز بزند.

در حال حاضر در ۱۶ ایالت آمریکا تست انواع خودروهای خودران مجاز است. در سال ۲۰۱۱، نوادا اولین ایالتی بود که این اجازه را صادر کرد و حالا کالیفرنیا در شرف تصویب قانونی است که به موجب آن اجازه ی آزمایش خودروهای خودران بدون فرمان، بدون پدال های گاز و ترمز و حتی بدون راننده صادر خواهد شد. کمپانی خودروسازی فورد به عنوان بخشی از برنامه ی حمل ونقل هوشمند خود در نظر دارد تا سال ۲۰۲۱ میلادی تولید انبوه خودروهای تمام خودران را محقق کند و تصویب این قانون جدید در میشیگان، راه را برای تحقق برنامه های این کمپانی هموار کرده است. مارک فیلدز، مدیرعامل فورد، می گوید:

هرذره از اقدامات انجام شده تاکنون به اندازه ی معرفی خط مونتاژ فورد در ۱۰۰ سال پیش اهمیت دارد. ما توان خود را صرف تولید خودروهای خودرانی کرده ایم که می توانند ایمنی را افزایش دهند، مشکلات اجتماعی و چالش های زیست محیطی که میلیون ها انسان را درگیر خود کرده اند، حل کنند.

در حال حاضر فورد خودروهای خودران را در پالو آلتو (Palo Alto) کالیفرنیا تست می کند؛ اما با حرکت جدید قانون گذاران میشیگان، این شانس در اختیار فورد قرار گرفته است تا بتواند در مقر اصلی شرکت و مناطق اطراف آن در دیترویت به آزمایش خودروهای تولیدی بپردازد. گفتنی است که هم اکنون ۳۰ خودروی فیوژن هیبریدی در کالیفرنیا مراحل آزمایشی را طی می کنند.

دانشگاه میشیگان بسیار محتاطانه از قانون تصویب شده حمایت کرده است. طبق گفته های برندون اسکوتل از انستیتوی تحقیقاتی حمل ونقل دانشگاه میشیگان، تصویب چنین قانونی برای حرکت خودروهای مجهز به این تکنولوژی نوظهور در معابر عمومی امری بی سابقه بوده است.
لازم به ذکر است که فرماندار میشیگان قانون دیگری نیز به تصویب رسانده است که در طی آن اگر مکانیک ها بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط کارخانه ها اقدام به سرویس خودروهای خودران کنند، در صورت بروز تصادف برای خودروها، مکانیک ها تحت تعقیب قانون قرار نمی گیرند.

اما ایمنی خودروهای تسلا به خصوص بعد از کشته شدن راننده یک خودروی تسلا به تازگی زیر سوال رفته است، تعداد انگشت شمار دیگری نیز از حوادث بوجود آمده با خودروی بدون راننده تسلا گزارش شده است.

البته تسلا  گزارش داد:

قبلا به سرنشینان این خودروها هشدار داده است و این تنها حادثه رخ داده برای صاحبان این خودروها پس از طی مسافتی بیش از 130 میلیون مایل بوده است و این سابقه نشان دهنده ایمنی بیشتر این خودروها نسبت به خودروهای معمولی با راننده واقعی است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل ترافیک آمریکا، تنها در سال گذشته بیش از  35 هزار مورد تلفات در جاده های آمریکا وجود داشته است که 94 درصد این حوادث و تلفات به دلیل خطای راننده بوده است.

به اشتراک گذاشتن این مطلب