0 نظر

BMW در حال همکاری با IBM جهت توسعه ی فناوری های هوش مصنوعی مرتبط با خودرو است. بهتر است ابتدا در مورد هرکدام از این دو شرکت توضیح مختصری بدهیم بعد به جزئیات ماجرا بپردازیم.

معرفی شرکت BMW

ب ام و (BMW) که کوتاه شده عبارت (Bayerische Motoren Werke) به معنای صنایع موتوری بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان بشمار می آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد.

شرکت ب ام و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. این شرکت هم اکنون مالک شرکت های رولز-رویس موتور کارز و مینی می باشد. در سال ۲۰۱۲ ب ام و شمار ۱٫۸۶۱٫۸۲۶ دستگاه خودرو تولید کرد و به عنوان چهاردهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد.

و اما IBM چه شرکتیست و کارش چیست؟

IBM شرکت ماشین آلات بین المللی کسب و کار (International Business Machines Corporation) که همچنین با نام آبی بزرگ (Big Blue) هم شناخته می شود. یک شرکت آمریکایی چندملیتی فناوری است که در آرمونک، نیویورک قرار دارد. این شرکت تولید کننده و فروشنده نرم افزار و سخت افزار، ارائه دهنده خدماتی چون زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ است.

این شرکت در سال ۱۹۱۱ با ادغام شرکت آمریکایی سنجش رایانه ای شرکت بین المللی ثبت زمان و شرکت ماشین های جدول بندی با عنوان شرکت محاسبه، جدول بندی، ضبط آغاز به کار کرد.

خط تولید این شرکت شامل خط تولید رایانه های بزرگ مدل S/۳۹۰ (رایانه های سری z)، سیستم های تجاری midrage مدل AS/۴۰۰ (رایانه های سری i)، سرورهای و ایستگاه های کاری مدل RS/۶۰۰۰ (رایانه های سری p)، سرورهای براساس اینتل (رایانه های سری x) و هوش مصنوعی می شود.

آی بی ام ۱۲ لابراتوار تحقیقاتی در ایالت ها و کشورهای مختلف جهان دارد که شامل آستین، تگزاس، اسرائیل، استرالیا، ایرلند، برزیل، نایروبی، درهٔ المادن، کالیفرنیا، هند، چین، سوئیس، ژاپن و مرکز تحقیقات توماس جی. واتسون که متشکل از سه سایت مختلف است، لابراتوار اصلی و یک ساختمان در دو شهرستان مختلف در نیویورک و دفاتر در کمبریج، ماساچوست.

کارکنان آی بی ام موفق به دریافت پنج جایزه نوبل، شش جایزه تورینگ، دَه مدال ملی فناوری و نوآوری و پنج نشان ملی علوم شده اند.

 

خودروهای BMW

خودروهای BMW

بعد از آشنایی با این دو شرکت که فناوری هایی جدا از هم دارند. باید از حاصل همکاری این دو غول فناوری کمی بیشتر بگوییم:

پژوهشگران و مهندسان بی ام و در حال توسعه فناوری اینترنت اشیای واتسون در مقر کمپانی آی بی ام، واقع در شهر مونیخ هستند. آن ها در حال همکاری با مهندسان آی بی ام جهت توسعه ی سیستم ادراک واتسون برای به کارگیری آن در خودروهای بی ام و هستند؛ سیستمی که امکان درک دنیای فیزیکی و انتقال هوشمندی به آن را دارد.

بی ام و چهار دستگاه خودروی i8 در اختیار کمپانی آی بی ام قرار داده است تا این کمپانی از آن ها به عنوان نمونه های اولیه ای برای توسعه ی سیستم های هوش مصنوعی جدید خود استفاده کند، این سیستم ها از پلتفرم ابری آی بی ام موسوم به Bluemix استفاده خواهند کرد؛ پلتفرمی که به ادعای آی بی ام سطح ارتباط راننده با خودرو را ارتقا می دهد.

فناوری یاد شده با بهره گیری از یادگیری ماشینی، خودرو را قادر می سازد با بهبود درک خود از راننده، فضای داخل کابین و سیستم های مختلف را مطابق میل راننده تغییر دهد. فناوری کنترل صوتی پیشرفته ی آی بی ام، به راننده ها اجازه می دهد به جای عبارت های از پیش تعیین شده ی به کاررفته در سیستم های کنترل صوتی کنونی، دستورهای لازم را با استفاده از فرم مکالمه ای متداول، به خودروی خود بدهند.

هریت گرین، مدیر کسب وکار جهانی واتسون می گوید:

واتسون در حال دگرگون سازی چگونگی تعامل افراد با دنیای فیزیکی است و به ایجاد فضایی امن تر، کارآمدتر و شکل گیری تجارب شخصی بهتر در خانه، محل کار و جاده کمک می کند… با این توافق نامه، کمپانی های ما با همکاری هم، پیش نیازهای لازم برای بهره گیری رانندگان خودروهای بی ام و از قابلیت های مکالمه ای و یادگیری ماشینی واتسون را فراهم خواهند کرد. درک ما از آینده ی دنیای خودرو نشان می دهد که اگرچه خودروها کماکان به عنوان یک وسیله ی حمل ونقل شخصی، باقی خواهند ماند؛ اما تجربه ی رانندگی در طول چند دهه ی آینده بیشتر از هر دوران دیگری از صنعت خودروسازی، دچار تغییر و تحول خواهد شد.

بر اساس مطالعات آی بی ام، خودروهای آینده قادر به عیب یابی و رفع خطاهای خود و خودروهای دیگر خواهند بود و عملکرد آن ها در اتصال و اشتراک گذاری اطلاعات با خودروهای دیگر نیز بهبود خواهد یافت. این موضوع باعث ارتقاء قابلیت های خودران خودروهای و یکپارچگی بهتر آن ها با اینترنت اشیا می شود.

همکاری بی ام و و آی بی ام، در نوع خود اولین نیست؛ چرا که کمپانی کونتیننتال و دانشگاه آکسفورد نیز در حال همکاری با هم جهت توسعه ی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی برای به کارگیری در خودروها هستند.

دیمیتری آیلو، مدیر واحد هوش مصنوعی و رباتیک کونتیننتال می گوید:

تجربه ی حمل و نقل یکپارچه می تواند استرس حاصل از فعالیت هایی مانند برنامه ریزی برای سفر را کاهش دهد. ما تصور می کنیم که در یک دنیای پرتحرک ایده آل، برای آنکه کاربران بتوانند سفر کنند، صرفا باید براساس برنامه ای که به طور مداوم در حال به روزرسانی است، سوار وسایل نقلیه ای مانند خودرو، قطار و هواپیما شوند یا از آن ها پیاده شوند… من باور دارم که روزی سرویس های حمل و نقل قابل اتکاتری به وجود خواهند آمد که به موجب آن ها کاربران درگیر تعمیر و نگه داری خودروها نخواهند بود؛ چرا که آن ها به صورت خودکار سوخت گیری خواهند کرد یا شارژ خواهند شد و در صورت لزوم به صورت خودکار وارد واحد تعمیر خواهند شد.

به اشتراک گذاشتن این مطلب
منبع: